Veelgestelde vragen
Afspraken en locaties
Dummy
Dummy
Waar vind ik een aanmeetlocatie?
U kunt contact opnemen met ons door te bellen met 085 – 773 17 10.
Hoe kan ik een afspraak inplannen?
U kunt contact met ons opnemen door te bellen met 085 – 773 17 10.
Ik heb een verwijzing voor orthopedische schoenen en/of een orthese(brace), wat nu?
Zodra u een verwijzing heeft kunt u contact opnemen met ons of met 1 van onze therapeuten voor het maken van een afspraak. Het is belangrijk dat u de verwijzing mee neemt naar deze afspraak.
Kan de therapeut ook bij mij thuis komen voor de afspraken?
Alleen bij medische noodzaak komt de therapeut bij u thuis aanmeten en/of behandelen. Er moet dus sprake zijn van een medische oorzaak die u belemmert om naar de aanmeetlocatie te komen. Dit moet ook blijken uit de verwijzing van uw arts. Geef dit ook duidelijk telefonisch aan bij het maken van uw afspraak, niet ieder hulpmiddel kan thuis aangemeten worden.
Voor het aanmeten aan huis brengen wij geen kosten in rekening. Bent u echter niet thuis op het afgesproken tijdstip zijn wij genoodzaakt om de gemaakte kosten alsnog bij u in rekening te brengen.
Ik kan niet op de afspraak komen, wat moet ik doen?
Probeer zo snel mogelijk met ons of met de therapeut contact op te nemen. Indien mogelijk maken we direct een nieuwe afspraak. U kunt ons bereiken door te bellen met 085 – 773 17 10 of stuur een mail naar info@cetos.nl.
Orthese
Dummy
Dummy
Wat is het verschil tussen een orthese en een prothese?
Een orthese is een lichaam ondersteunend hulpmiddel en een prothese een lichaam vervangend hulpmiddel. Een prothese wordt bijvoorbeeld ingezet na een amputatie.
Wat heb ik nodig voor een orthese om deze vergoed te krijgen?
Of een orthese vergoed wordt is afhankelijk van uw zorgverzekeraar en of u in het verleden al eens een orthese heeft gehad. Om een orthese te laten aanmeten heeft u een verwijsbrief van een specialist nodig met een chronische medische indicatie.
Er is ook een mogelijkheid om de orthese zelf aan te schaffen, dan is een verwijsbrief niet nodig.
Hoe moet ik mijn orthese schoonmaken?
Als het goed is heeft u bij het afleveren van de orthese hierover instructies ontvangen. Indien u deze niet meer weet adviseren wij u contact op te nemen met uw aanmeetlocatie om de juiste informatie te ontvangen.
Mijn nieuwe orthese zit heel anders, hoe kan dit?
Een nieuwe orthese voelt vaak steviger aan, dit komt omdat de oude orthese door het dragen versleten is en ruimer is geworden. Het materiaal van de nieuwe orthese is nog wat stug en zal door het dragen soepeler worden. Het kan ook zijn dat de stand van de orthese is aangepast t.o.v. de vorige orthese. Indien de orthese pijn doet of drukplekken geeft adviseren wij om weer contact op te nemen met de aanmeetlocatie zodat ze er naar kunnen kijken.
Kan de sluiting van mijn orthese worden gerepareerd?
Of dit kan is afhankelijk welke orthese u hebt en wat de staat van de orthese is. Om dit te beoordelen is het handig dat u even langs komt bij ons. Maak een afspraak bij uw aanmeetlocatie en dan kan dit beoordeeld worden.
Wat is de levertijd van mijn orthese?
Dit is afhankelijk van welk soort orthese u krijgt, in sommige gevallen kunt u de orthese direct mee naar huis krijgen, maar het kan ook enkele weken duren. Uw therapeut kan deze vraag altijd voor u beantwoorden.
Hoeveel ortheses worden er vergoed?
Per medische indicatie kunt u 1 orthese vergoed krijgen per 12/24 of in sommige gevallen 36 maanden. Wat voor u van toepassing is kunt u navragen bij uw therapeut.
Wanneer mag ik weer een nieuwe orthese bestellen?
U kunt in de voorwaarden van de zorgverzekering nagaan hoe vaak er orthese(n) vergoed worden. Omdat u zelf aansprakelijk blijft voor de kosten van de orthese adviseren wij u om dit goed uit te zoeken.
Ik ben tevreden over de orthese en de dienstverlening, hoe kan ik dit kenbaar maken?
Wat fijn dat u zo tevreden bent. Wij zouden het erg prettig vinden als u ons tevredenheidsformulier zou willen invullen.
Ik ben ontevreden, hoe dien ik een klacht in?
Bent u niet tevreden over de geleverde orthese(n), bespreek deze klacht met uw therapeut. Bent u niet tevreden over onze dienstverlening of wilt u geen contact meer opnemen met de therapeut, dan kunt u dit kenbaar maken middels ons klachtenformulier.
Dummy
Dummy
Schoenen
Dummy
Dummy
Wat is een OVAC?
Een orthopedische voorziening aan een confectieschoen. Dit zijn schoenen die u in de winkel koopt en waar wij een aanpassing aan kunnen maken. Niet iedere confectieschoen is geschikt om aan te passen.
Wat is een OSB?
Dit zijn speciale schoenen die ruimer en breder zijn, waardoor ze erg geschikt zijn om aanpassingen in aan te brengen. Deze schoenen zijn niet te koop in de gewone schoenenwinkel.
Wat is een OSA?
Dit zijn volledig op maat gemaakte schoenen. Deze kunnen alleen gemaakt worden op verzoek van een medisch specialist.
Worden mijn orthopedische schoenen vergoed?
Schoenen worden vergoed vanuit de basisverzekering als er sprake is van een chronische indicatie. U heeft daarom een verwijzing van uw arts nodig. Voor OSA, OSB en VLOS betaalt u een eigen bijdrage, dit is niet hetzelfde als uw eigen risico.
U kunt in de voorwaarden van de zorgverzekering nagaan hoe vaak er schoenen vergoed worden. Omdat u zelf aansprakelijk blijft voor de kosten van de schoenen adviseren wij u om dit goed uit te zoeken.
Wat is het verschil tussen een orthopedische en semi-orthopedische schoen?
Een orthopedische schoen is een helemaal op maat gemaakte schoen.
Bij semi-orthopedische schoenen maken wij gebruik van bestaande, speciale schoenen die ruimer en breder zijn dan de normale schoenen uit de schoenenwinkel. Hier maken wij vervolgens aanpassingen op of aan die uw voetklachten verhelpen of extra ondersteuning geven.
Hoeveel kosten mijn orthopedische schoenen?
In 2021 betalen volwassen €125,- en kinderen (tot 16 jaar) betalen €62,50. Dit is de wettelijke eigen bijdrage die ieder jaar door de overheid wordt bepaald. Daarnaast kan het zijn dat de zorgverzekeraar een rekening stuurt voor de verrekening van het eigen risico.
Wat is de levertijd van mijn schoenen?
Gemiddeld worden semi-orthopedische schoenen tussen de 2-4 weken na het eerste gesprek geleverd, maatwerk orthopedische schoenen(OSA) duurt gemiddeld 10-12 weken.
Hoeveel paar schoenen worden er vergoed?
Is het uw eerste paar (semi-)orthopedische schoenen, dan mogen wij 3 maanden na het afleveren een reservepaar leveren. Iedereen heeft namelijk recht op 2 paar adequate schoenen. Daarna heeft u pas weer aanspraak op nieuwe schoenen na 15 tot 18 maanden. Dit is afhankelijk van uw zorgverzekeraar.
Ik heb vocht in mijn voeten en draag zwachtels, krijg ik dan ook verbandschoenen?
Verbandschoenen worden niet vergoed door de zorgverzekeraar bij deze indicatie, het is wel mogelijk om deze schoenen zelf aan te schaffen.
Ik ben tevreden over de schoenen en de dienstverlening, hoe kan ik dit kenbaar maken?
Wat fijn dat u zo tevreden bent. Wij zouden het erg prettig vinden als u ons tevredenheidsformulier zou willen invullen.
Ik ben ontevreden, hoe dien ik een klacht in?
Bent u niet tevreden over de geleverde schoenen, bespreek deze klacht met uw therapeut. Bent u niet tevreden over onze dienstverlening of wilt u geen contact meer opnemen met de therapeut, dan kunt u dit kenbaar maken middels ons klachtenformulier.